Internetul e o imensa adunatura de multe si diverse lucruri. Poti sa gasesti orice pe Internet? Da. Odata gasit acel "orice" crezi ca iti va si folosi la ceva? Nu neaparat - sau mai bine zis foarte putin probabil sa iti foloseasca. De ce? Pentru ca Internet = Virtual. Asta uita multi si din aceasta cauza de multe ori te uiti la comportamentul anumitor persoane si ti-e greu sa intelegi WTF is the matter with them. The matter e ca au incetat sa mai aiba o delimitare clara intre Realitate si Fictiune, intre Online si Offline.
Sa o tragem spre concret, pentru ca pana la urma vorbe si teorii gasim la tot coltul.
Trafic.ro este un site care face un clasament al celor mai accesate site-uri de pe Internet-ul romanesc. Daca sunteti curiosi cum arata Top 10 al acestui clasament dati un Click AICI. Primul loc hi5.com, al doilea loc cancan.ro, al treilea loc libertatea.ro. Daca vreti si cifre va trebui sa dati Click AICI, pentru ca masurarea traficului in online-ul romanesc se imparte mai nou intre trafic.ro si un alt site mai cu staif - sati.ro.
Plecam de la o realitate irefutabila - pe Internet se cauta Divertisment. Sa nu uitam ca site-urile XXX nu sunt luate in calcul atunci cand se fac analize de trafic Online. Daca hi5.com sau cancan.ro sunt fruntase, adica locuri unde sporadic mai vezi cate o tata sau un fund, imaginati-va cum stau site-urile in care lucrurile sunt mult mai "transparente".
Multi ar putea spune: "OK, OK...dar tot pe Internet poti sa gasesti informatii utile, stiri." Oare? Ce sursa de informatii aveti voi care sa existe exclusiv pe Internet? Wikipeda ati putea spune. Stiti care este procentul de utilizatori de Internet care acceseaza intr-o zi Wikipedia.com? Aproximativ 12%. Stiti cati acceseaza Facebook.com? 35%. Asadar, ponderea dintre divertisment si util in Online este evidenta.
Intorcandu-ne la Romania si Online-ul ei, situatiile comice sunt foarte des intalnite. O categorie nu atat de importanta ca trafic (dar foarte agitata si plina de ifose) o constituie Blogurile. Si eu imi scriu cuvintele astea tot pe un Blog. De ce? Pentru ca e simplu. Oricine poate intra pe blogger.com sau wordpress.com si in cateva minute este pe o scena avand in fata milioane de potentiali ascultatori/cititori/vizitatori/fani. Accentul este pe "potentiali", pentru ca in 99% din cazuri singurii cititori iti vor fi cunoscutii tai sau vecinii de bloc.
Am inceput prin a-l aminti pe cel mai accesat blogar roman, zoso, dar am sters respectivul paragraf pentru ca putea fi considerat ofensator. Totusi, este relevant ca voce in online? Are aproximativ 10.000 de vizitatori intr-o zi si undeva la 200 de comentarii facute de acestia. Asta inseamna 2%. Daca luam in calcul si faptul ca in mod cert exista comentatori care lasa in aceeasi zi mai multe comentarii, ne rezulta undeva la 1% interactiune intre cel mai citit blogar roman si publicul sau. Interesant.
Nu l-am amintit pe Mircea Badea, care - desi detine un blog accesat zilnic de aproximativ 15.000 de cretini - nu se poate numi blogger. Unicul motiv pentru care beneficiaza de acest trafic este numele sau si faptul ca in mod regulat are grija sa isi faca promovare in timpul emisiunii de la TV. Postarile in sine sunt de o stupiditate rara si daca ar fi scrise sub anonimat nu ar aduna mai mult de 10 cititori...pe luna.
Te intrebi care e diferenta dintre cineva care este citit de 10.000 de oameni zilnic si cineva citit de 100. Raspunsul meu: in realitate nu exista nici o diferenta. Da, primul beneficiaza de o vechime mai mare, promovare mai buna, mai multi online-friends care sa ii directioneze trafic, mijloace prin care sa fie mai sus in rezultatele cautarilor pe google/yahoo. Asa...si? In realitate, pana la urma, care e relevanta tuturor acestor "atuuri"?
Intr-adevar este important din punct de vedere matematic sa iti fie trimis trafic din cat mai multe surse. Dar cat este de relevant acest lucru? Cand de pe un site iti vin cititori care poposesc pe pagina ta in medie 33 de secunde, ca in ACEST exemplu, atunci te intrebi la ce iti foloseste sa mai vina? Sau despre ce calitate vorbim in cazul acestor vizitatori? Fie au o viteza de citire/analiza foarte mare, fie au un interes foarte mic pentru ceea ce acceseaza -> click-robots.
Cum te poti remarca Online? Facand divertisment, ca in acest caz, spre exemplu. Este si unica modalitate la aceasta ora. In nici un caz nu vor avea succes cei care viseaza in mod absolut stupid ca pot duce in offline campanii din online, sau ca proiecte presupus savante pot fi promovate in mod eficient prin intermediul Internetului. Cel mai probabil se ajunge in situatii penibile ca aceasta, in care nu atat esecul cat nerecunoasterea lui te arunca in derizoriu (si te face sa nu mai permiti cititorilor sa comenteze, crezand ca daca bagi capul sub nisip momentul penibil trece de la sine). Si nu, nu inseamna succes daca aduni 20 - 30 - 50 de oameni in urma unei "campanii de promovare", cand te gandesti ca te adresai catorva zeci/sute de mii.
Nici povestitul vietii pe Blog intr-un mod plictisitor si fara rost nu este cheia succesului. Daca ma intereseaza vietile unor oameni comuni ma uit la OTV si in mod sigur o sa le vad prezentate mult mai spectaculos decat o poate face un oarecare tastand de la el din garsoniera unde sta in chirie. Nu va mai visati Bill Gates, Jay Leno sau Tom Cruise - daca erati macar pe aproape nu stateati intr-o garsoniera in chirie tastand la un calculator. Inainte de '89 functiona un sistem al "cunostintelor", in care totul se rezolva stiind pe cate cineva in pozitii cheie, in 2010 traficul pentru blogurile romanesti functioneaza tot pe o astfel de retea. X cunoaste pe Y care il stie pe Z care e prieten cu W, formandu-se un lant asemeni celui dintr-un recent film.
Vreti sa faceti ceva pe Internet? Produceti continut original. Nu va povestiti viata. Nu aduceti nici o plus valoare online daca scrieti ca ati fost la cumparaturi, ca nu v'a dat casierita 50 de bani rest, ca v-a prins ploaia, ca v'ati cumparat masina, ca ati participat la un meeting care privea 10 persoane (si toate au fost prezente), ca aveti probleme cu vecinii, ca nu vine apa calda, ca sunteti ocupati cu serviciu, s.a.m.d. Cum nici luand ipostaza aceasta si aruncand cu pareri personale ca si cum ar fi niste mari adevaruri absolute nu puteti ajunge undeva, ci doar va puteti adanci in penibil. Nu va lasati furati de importanta pe care v-o dati singuri sau va este data in cercul vostru de amici mai mult sau mai putin restrans. Nu exista persoane relevante online care sa nu fie, in primul rand, importante in real life. Daca tu in realitate esti lucrator necalificat la fabrica, nu vei putea fi niciodata director general pe Internet, decat in propria imaginatie.
9 comentarii:
Lasă-mă să dau copy-paste la o spusă a unui preten de-al meu:
”Şi oricum ce-ţi pasă, oricum nu ajungi stăpanul lumii cu ajutorul unui blog. E doar pentru amuzament şi creativitate.”
Concluzie: Un blog e libertate. Fiecare scrie în el ce vrea. Că va avea vizualizări sau nu, asta e doar o problemă de promovare. Nimeni nu trebuie să fie ”director general” pe internet. E aşa sau nu?
Vacanţă plăcută în continuare!
În altă ordine de idei poate (şi aproape sigur)mai sunt şi persoane ca mine pentru care se folosesc de domeniile personale în locul reţelelor de socializare... şi care mai postează câte ceva p-acolo o dată pe lună pur şi simplu pentru cei 10 prieteni care mai intră pe respectivul site o dată la două luni :))
pai si atunci ce zici de twitter?...ii o platforma de microblogging unde toti isi povestesc scurt cele mai nesemnificative evenimente din ziua respectiva....si uite cati utilizatori are...
twitter e doar un web messenger. chiar si in cazul twitterului poti sa te uiti cine cati followers are si iti faci o idee legat de relevantza... sunt in top tot personalitati recunoscute din offline care mai arunca 2 - 3 vorbe si in online (twitter). cei care activeaza exclusiv in online si aduna in jurul lor multi adepti se ocupa de divertisment...in nici un caz de lucruri de esentza, serioase.
Măi, nu ştiu cui trimit eu vizitatori, dar măcar ai mei nu-s roboţei, că văd că răsfoiesc multe şi stau cam un minut jumate pe pagină, cât să-şi facă o idee unde au ajuns :))
"relevante online care sa nu fie, in primul rand, importante in real life. Daca tu in realitate esti lucrator necalificat la fabrica, nu vei putea fi niciodata director general pe Internet, decat in propria imaginatie."
Asta nu e neaparat adevarat... uite aici un exemplu concret http://maddox.xmission.com/ dar totusi omul asta chiar e destept iar sansa sa ajungeti ca el e de 0.000001%... also ... sure is summer in here eh? Summerfags all over the place.
sunt sgur ca eshti mai V.I.P. decat Badea...good luck....zero one
Anonimul de mai sus a inteles tot :)) Demonstratia de inteligenta ma face sa cred ca e fan Badea ;)
Trimiteți un comentariu